Deși la prima vedere numerele întregi pot reprezenta un concept dificil, dacă suntem atenți la două-trei lucruri, putem evita erorile atunci când avem operațiile de adunare și scădere. În clasa a VI-a, când ne întâlnim prima dată la matematică cu acestea, se poate întâmpla să greșim aceste două operații, dacă ele nu sunt explicate și, respectiv, înțelese corespunzător. Cu numerele naturale am învățat să lucrăm încă din clasele primare (sau chiar de la grădiniță), iar numerele întregi conțin și numere naturale.
Un număr întreg negativ poate privit ca o datorie, să zicem. Așa le-am explicat și copiilor: să spunem că ai o datorie de 10 lei fratelui tău. Asta înseamnă că ai -10 lei. Dacă la această datorie se mai adaugă una de 25 de lei, vei avea
(-10) + (-25) = (o datorie de 35 de lei, adică) -35.
Dar dacă, având această datorie de 35 de lei, adică acum ai -35 de lei, primești de la bunica 50 de lei pentru că ai fost cuminte?
(-35) + 50 = 15 lei. Pentru că rămâi cu 15 lei după ce ai plătit cei 35 de lei pe care îi aveai cu minus.
Să continuăm operațiile de la cei 15 lei pe care îi ai acum. Vrei să îți iei un tricou în valoare de 80 de lei, nu ai suficienți bani, așa că îi ceri mamei să te împrumute cu diferența de bani. Care e diferența de bani?
15 – 80 = -65 de lei. Adică acum va trebui să îi dai mamei banii care îți lipseau, adică 65 de lei. Să spunem să mama îți spune că, dacă o ajuți la bucătărie, te iartă de 50 de lei din datorie. Deci ce sumă mai trebuie să îi dai?
(-65) – (-50) = -15. Deci ai rămas dator cu 15 lei. Sau ești pe minus cu această sumă.
Și acum să scriem toate operațiile, de la început:
(-10) + (-25) + 50 – 80 – (-50) = (-35) + 50 – 80 – (-50) = 15 – 80 – (-50) = – 65 – (-50) = – 15.
Un alt mod prin care ne putem gândi la numerele cu minus este legat de temperatura de afară. Dacă este iarnă și avem -3 grade, iar peste noapte scade temperatura cu 7 grade, atunci putem ori să adunăm cele două temperaturi negative:
(-3) + (-7) = -10
Ori din gradele cu minus de peste zi scădem 7 grade: (-3) – 7 = -10
La final, alegem câteva exerciții scurte, cu astfel de operații:
a) – (+ 21) – (+ 15) = – 27;
b) – (- 32) + (- 18) = 32 – 18 = 14;
c) – 38 – [-( 42 + 15) + ( -104 – 82)] = – 38 – [ -57 + (- 186)] = – 38 – ( – 243) = – 38 + 243 (sau) = 243 – 38 = 205.
Vom mai reveni la numerele întregi și cu celelalte operații, precum și la „modulul unui număr întreg”.